Wat ben je met bezoekers die op je website komen maar geen klant worden? Helemaal niets. Daarom investeren bedrijven in lead generation. Het is een strategische benadering die bedrijven in staat stelt om proactief potentiële klanten te identificeren, te betrekken en te converteren. Wil jij inzetten op lead generation? Hier vind je een paar nuttige tips van het agency Matoba.
1. Optimaliseer je website voor snelheid
Trage websites jagen mogelijke klanten weg. Want niemand wil 5 seconden of langer wachten om een pagina te bekijken. Een snelle website is dus een vereiste om je conversieratio te maximaliseren.
Qua snelheid zijn er een paar maatregelen die je kan nemen. Start met een performante web host. Daarnaast is het belangrijk om de code van je website te optimaliseren. Maak gebruik van caching, lazy loading, minify, prefetch, etc. Analyseer je pagina's met Google Pagespeed Insights voor suggesties.
2. Creëer overtuigende CTA's
Lead generation draait om duidelijke call-to-actions. Een goede CTA is helder en actiegericht. Vermijd dus nietszeggende termen zoals 'klik hier', maar vervang ze door duidelijke omschrijvingen, bijvoorbeeld 'download onze gratis gids'.
Zet je CTA's op strategische plaatsen die de aandacht trekken. Let er ook op dat je een contrastkleur gebruikt. Wanneer je logo, achtergronden en andere elementen van je huisstijl een blauwe kleur hebben, zal een oranje knop veel harder opvallen dan eentje in een blauwe kleur.
3. Gebruik lead magnets
Een lead magnet is een manier om leads aan te trekken door bezoekers iets waardevols te geven in ruil voor hun contactgegevens. Denk aan e-books, whitepapers of gratis tools.
Door hun contactgegevens te vragen, kan je deze personen later opnieuw contacteren en hun converteren tot klanten.
4. Zet contactformulieren slim in
Contactformuleren spelen een cruciale rol bij lead generation. Helaas maken veel bedrijven fouten. Ze zetten ellenlange formulieren op hun pagina's met tientallen velden. Dat is geen goed idee. Vraag alleen essentiële informatie. De rest kan je bij een tweede contactmoment opvragen.
Houd formulieren dus kort en overzichtelijk.
5. Implementeer een live chat
Waarschijnlijk hebben bezoekers vragen over je diensten of producten wanneer ze je website bekijken. Een directe communicatie via een live chat kan bezoekers omzetten in leads door snel hun vragen te beantwoorden. Er zijn verschillende tools om zo'n chatfunctie te implementeren, waaronder Tidio, Drift en Intercom.
6. Test je website op mobile
Meer dan de helft van het online verkeer bestaat uit mobiele gebruikers. Zorg er dus voor dat je website aangepast is voor smartphones. Zijn alle teksten vlot leesbaar? Zijn knoppen en links groot genoeg om op te klikken? Kan je contactformulieren makkelijk invullen?
7. Start met een blog
Waardevolle content zal organisch verkeer genereren dat nieuwe leads oplevert. Schrijf blogs die antwoorden geven op vragen van je doelgroep. Optimaliseer deze content voor zoekwoorden om beter vindbaar te zijn in Google.
Een bijkomend voordeel: blogs zijn een manier om je expertise te tonen. Het verhoogt het vertrouwen van bezoekers in je bedrijf, waardoor je conversieratio verbetert.
8. Integreer social proof
Vergeet niet om social proof toe te voegen aan je website. Cijfers en succesverhalen vergroten je geloofwaardigheid. Je kan dus testimonials en reviews verzamelen van klanten of zelf case studies schrijven.
Social proof bestaat ook uit visuele elementen zoals badges en awards. Werd jouw bedrijf 'onderneming van het jaar', zet dit dan duidelijk op je site.
9. Verbeter continu
Werken aan lead generation is een continu proces. Er zijn altijd zaken die beter kunnen.
Gebruik tools zoals Google Analytics en Hotjar om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen. Optimaliseer pagina's met een hoge bounce rate en een lage conversieratio. Test regelmatig nieuwe strategieën. Op deze manier zet je nog meer bezoekers om in klanten.